Tuesday 13 June 2017

Rahsia Kesihatan Yang Luar Biasa Melalui Solat

Rahsia kesihatan Yang Luar Biasa Melalui Solat
.
.
Solat lima waktu merupakan perintah yang wajib. 
.
Kekhusyukkan dalam menjalankan solat sangat penting untuk mendapatkan manfaat baik secara agama mahupun perubatan.
.
Namun ada pula yang cepat-cepat agar solat segera selesai.
.
Dua gerakan yang biasanya dilakukan secara kilat adalah saat rukuk dan sujud.
.
Padahal dua gerakan ini memiliki manfaat besar dari segi perubatan.
.
Rasulullah SAW memerintahkan umatnya untuk memperlama gerakan rukuk dan sujud, kerana perbuatan tersebut dapat menggugurkan dosa.
.
Ternyata tidak hanya dari segi agama saja gerakan yang lama dan khusyuk ini memberikan manfaat. Dari segi kesihatan pun, terbukti memperlama gerakan rukuk dan sujud juga memiliki manfaat besar.
.
Rukuk yang sempurna seperti di lihat apabila kita meletakan gelas di punggung maka tidak akan tumpah sebab antara kepala dan tulang belakang atau punggung sejajar.
.
Selain itu, posisi rukuk yang sempurna ini juga bermanfaat untuk menjaga kesempurnaan posisi punggung sebagai penahan tubuh dan pusat saraf dan posisi jantung sejajar dengan otak sehingga bahagian tengah badan kita boleh mengalirkan darah dengan sempurna.
.
Posisi tangan tertumpu pada lutut ini sangat bermanfaat untuk merelaksasikan pada otot-otot bahu sampai ke bawah. Menurut penelitian posisi rukuk ini juga sangat bermanfaat untuk melatih urin sehingga terhindar dari penyakit prostat.
.
Sementara itu, sujud juga menjadi gerakan dalam solat yang memiliki banyak manfaat bagi kesihatan manusia.
.
Menongeng dengan meletakkan kedua tangan, lutut, hujung kaki dan dahi pada lantai. Posisi sujud ini berguna juga untuk mengepam saluran darah ke bahagian leher dan ketiak.
.
Posisi jantung di atas otak menyebabkan daerah ini kaya dengan kandungan oksigen yang boleh mengalir secara maksimal ke otak.
.
Aliran tersebut sangat berpengaruh terhadap daya fikir seseorang. Oleh sebab itu, ada baiknya melakukan sujud dengan tuma’ninah, yakni tidak tergesa-gesa agar darah mencukupi kapasitinya ke otak.
.
Posisi yang demikian ini menghindarkan seseorang dari gangguan sawan. Khusus bagi wanita pula, rukuk mahupun sujud yang lama memiliki manfaat luar biasa bagi kesuburan dan kesihatan organ kewanitaan.
.
Semoga Rahsia kesihatan melalui solat ini memberi kebaikan untuk semua
.
.
.
#FatehahLearningCentre
#SeronoknyaCintaAlQuran
#KelasMengajiSenangDanTenang
.
.



No comments:

Post a Comment