Thursday 15 June 2017

Cukup-cukuplah Berprasangka Buruk, dan Sebaliknya

Cukup-cukuplah berprasangka buruk, dan sebaliknya
.
Fikir yang baik-baik, Cakap yang baik-baik, Minta yang baik-baik, Sangka yang baik-baik..
InshaAllah......Yang datang nanti, Semua yang baik-baik...
.
.
Sebagaimana kita ketahui, bahawa berburuk sangka kepada orang lain adalah akhlak yang tercela dan dilarang dalam agama. Allah berfirman yang bermaksud:
.
"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan orang lain. Dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."
.
Al-Hujurat : 12)
.
Jangan lupa bahawa mungkin orang yang kita berprasangka buruk itu lebih baik dari kita, sebagaimana firman Allah juga dalam surah Al-Hujurat ayat ke 11 yang bermaksud:
.
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".
.
Al-Hujurat: 11
.
Terkadang kita lupa apabila satu jari menunding kearah orang lain, yang selebihnya kembali kearah diri sendiri.
.
Oleh itu,
.
Fikir yang baik-baik, Cakap yang baik-baik, Minta yang baik-baik, Sangka yang baik-baik..
InshaAllah......Yang datang nanti, Semua yang baik-baik...
.
Semoga kehidupan kita semua baik-baik sahaja
.
.
.
#FollowFBFatehahLearningCentre
#SeronoknyaCintaAlQuran
#KelasMengajiSenangDanTenang
.
.

No comments:

Post a Comment